یک تکنیک نوآورانه ی اسکن می تواند آسیب ریوی را ماه ها پس از عفونت COVID تشخیص دهد

12دسامبر 2020- محققان گزارش کردند که یک روش اسکن پیشرفته ارتباطی را بین COVID-19 و آسیب ریوی، سه ماه پس از بهبودی از این بیماری نشان داده است.

در این کارآزمایی شامل 10 شرکت کننده ی 19 تا 69 ساله، از یک روش پیشگامانه ی اسکن، برای تعیین تاثیر این بیماری بر ریه ها پس از بهبودی، استفاده شد.

سه ماه پس از بیماری COVID-19، از هر 10 شرکت کننده هشت نفر هنوز دچار تنگی نفس و خستگی بودند، در صورتی که هیچ یک از آنها تحت مراقبت های ویژه قرار نگرفته بودند. علاوه بر این، اسکن های معمولی هیچ مشکلی را در ریه های آنها نشان نداده بود.

بنابراین، تیم هایی از دانشگاه آکسفورد و دانشگاه شفیلد برای اولین بار در اروپا تصمیم گرفتند که گاز زنونهایپرپلاریزه با اسکنMRI ، برای شناسایی تأثیر COVID-19 بر عملکرد ریه ها استفاده کنند.

این رویکرد جدید، برای کسانی که هنوز علائمی را تجربه می کردند جواب داد و در واقع مشکلات آنها را نمایان کرد. این روش با برجسته کردن مناطقی از ریه ها که هوا به راحتی از آن مناطق به خون جریان نمی یابد، آسیب وارد شده را نشان داد. اکنون یک آزمایش بزرگتر برای بررسی بیشتر این یافته ها در حال برنامه ریزی است.

محقق ارشد این تحقیق پروفسور Fergus Gleeson، مشاور رادیولوژیست در دانشگاه آکسفورد بیمارستانNHS Foundation Trust  و رئیس رادیولوژی آکادمیک دانشگاه آکسفورد، گفت: ما ممکن است بینشی در مورد این بدست آورده باشیم که چرا برخی از بیماران مدتها پس از ترک بیمارستان و با وجود طبیعی بودن سایر آزمایشات، علائمی از این بیماری را نشان می دهند. این ممکن است به ما کمک کند بیمارانی را که حتی پس از ترخیص می توانند به طور بالقوه از ادامه ی درمان بهره مند شوند، به عنوان مثال با استروئیدها یا روش های درمانی دیگر، شناسایی کنیم.

پروفسور Jim Wild، رئیس تصویربرداری و استاد تحقیقاتNIHR ، در فیزیک رزونانس مغناطیسی در دانشگاه شفیلد، گفت:Hyperpolarised xenon MRI ، یک روش منحصر به فرد برای تصویربرداری است که اختلال در جذب اکسیژن در ریه ها به دلیل عفونت Covid-19 و اثرات بعدی آن را نشان می دهد. ما نشان داده ایم که در سایر بیماری های فیبروتیک ریوی، این روش برای شناسایی آسیب وارد شده به ریه ها، حساسیت بالایی دارد و ما امیدواریم که این کار بتواند به درک بیماری ریوی COVID-19  کمک کند.

این یافته ها می تواند توضیح دهد که چرا بعضی از افراد ماهها پس از بهبود ازCOVID-19 ، دچار خستگی شدید و تنگی نفس می شوند.

بودجه ی این کارآزمایی توسط کنسرسیوم ملی تصویربرداری پزشکی هوشمند (NCIMI) تأمین شد.

دکتر Claire Bloomfield، مدیر ارشد اجراییNCIMI ، گفت: مهم این است که ما در مورد تأثیر طولانی مدتCOVID-19  اطلاعات بیشتری کسب کنیم، تا اطمینان حاصل کنیم که بیماران می توانند بهترین مراقبت ها را دریافت کنند. NCIMI از این حمایت خشنود است و به حمایت خود از تحقیقات نوآورانه در بریتانیا به منظور بدست آوردن اطلاعات بیشتر برای بهبود مراقبتها ادامه می دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/dec/innovative-scan-technique-detects-lung-damage-months-after-covid-infection.html